måndag 8 november 2010

Medal of Honor


Medal of Honor


Medal of honor är en first person shooter (fps) som jag redan nu kan säga inte levde upp till mina förväntningar. Medal of honor är ett spel som försöker men inte riktigt når dit, det är så det känns när jag krigar mig fram genom svärmar av spelets elakingar, nämligen talibanerna.


Klicka för bättre bild
 Att man krigar i Afghanistan har skapat en del kontrovers kring spelet eftersom det är ett pågående krig där amerikaner stupar och sådant upprör givetvis många. Jag ska förstås sätta de här sakerna åt sidan och betygsätta själva spelet i sig.
Man spelar spelet som tre olika soldater som får se olika sidor och områden av konflikten. Man slåss med de populäraste vapnen i nya skjutspel bland både snötäckta berg och mindre snötäckta berg och även karga och steniga områden och även om jag inte har varit i Afghanistan så att jag kan intyga om att miljöerna är korrekt skildrade så känns de övertygande nog när man spelar spelet.
Men trots att medal of Honor verkligen försöker så blir det aldrig mer än ”okej” och jag ska nu berätta varför.

Klicka för bättre bild
När man börjar spela Medal of Honor märker man att de är ute efter att skapa en trovärdig historia med karaktärer man kan tänka sig och vapen som beter sig på ett realistiskt sätt. vapnena kräver att man siktar in med vapnets egna sikte för att man ska kunna träffa ordentligt fast det finns även det klassiska ”crosshair” siktet mitt på skärmen. Detta siktar man dock väldigt dåligt med det om man inte ställer in vapnet på att bara skjuta ett skott i taget eller skjuter i salvor.
Det mesta i spelet känns rätt, men det faller liksom samman när spelet ändå känns så likt call of duty och AI:n är alldeles för dum för att inge trovärdighet. Trots att jag körde spelet på hard så var den enda skillnaden att man tålde mindre så man kunde dö rätt snabbt om man inte var försiktig men eftersom fienderna är så dumma och siktar oftast dåligt eller på nåt annat så kändes den korta kampanjen inte lika utmanande som hard brukar vara.
En riktig inlevelseförstörare för mig var också de ”osynliga väggarna” som jag stötte på vid olika tillfällen i spelet på en del riktigt onödiga och dumma ställen. Ibland träffade mina skott en osynlig barriär mellan mig och fienderna och det var väldigt irriterande tills jag förstod vad det var.
De gamla Medal of Honor spelen var banbrytande när de släpptes och jag förväntade mig ett mer polerat spel när jag började spela det senaste spelet i serien.


Klicka för bättre bild
För att sammanfatta alltsammans så är Medal of Honor en helt okej fps med en ganska kort kampanj som har sina stunder men som inte riktigt lyckas skapa något eget och som inte har någon som helst koppling med de övriga Medal Of Honor spelen. Resultatet är som sagt en helt okej shooter som många säkert kommer att ha kul med men som inte tillför något nytt eller skapar något eget.
Betyg 7/10 – Detta är inte ett spel man måste ha eller bör ha spelat, det är bara mediokert och får därför ett mediokert betyg.
Grafik 7.5/10 – Grafiken är inte den bästa men är för det mesta ganska snygg. Kunde fått en 8:a om explosionerna hade varit snyggare.
Story 7.5/10 – Storyn är inget att hänga i julgranen utan är en standard militärhistoria som har några intressanta moment men som kunde varit mycket bättre i helhet.
Ljud 8/10 – Vapenljuden känns trovärdiga och det är allt man kan begära från en shooter.
Spelkänsla 7/10 – En del buggar och osynliga väggar med en AI som sällan utmanar ger ingen direkt inlevelse men miljöerna är trovärdiga och vapnen likaså.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar