söndag 19 december 2010

Hitman:Blood money

Blood money släpptes 2006 och är det senaste spelet i Hitman serien. Det är enligt mig det bästa spelet hittils i serien och jag hoppas nu 2010 när det gått fyra år sen sist att det fortfarande finns hopp om en bra uppföljare. Men det blir svårt att göra en uppföljare till ett så mästerligt spel som blood money. För även om alla inte tycker likadant så har Hitman serien blivit känd för både allas favoritlönnmördare agent 47 och sin intressanta och unika tolkning av smyg och taktikbaserade spel.

För Hitman spelen går precis som namnet antyder ut på att mörda folk, hur man sen går tillväga och hur skickligt man kan utföra dådet är helt upp till spelaren.


Har man spelat något av de tidigare Hitman spelen så kommer man snart att känna igen sig. Agent 47 är sig lik och spelets upplägg är fortfarande samma som föregångarna. Men det finns även en del nya ideer och de har enligt mig även tagit det bästa från originalet och skapat det mest kompletta Hitman spelet hittils.

Man är alltså agent 47, en klonad yrkesmördare som sägs vara den bästa och som alltid får jobbet gjort oavsett vilka hinder man stöter på.


Blood money har som sagt en del nya ideer samtidigt som man har tagit det bästa från rötterna. En väldigt ny sak i blood money är "notoriety" som handlar om att man gör bäst i att försöka vara så diskret som möjligt. Att vara diskret har alltid varit det ultimata målet i Hitman serien men i blood money handlar det om mer än bara det score man får när man klarat ett uppdrag.

Notoriety gör så att om man t.ex blir sedd av vittnen eller allmänt lämnar bevis efter sig så ökar ens ökändhet och det blir svårare att smyga runt i framtida uppdrag eftersom polisen och vakter blir mer på alerten.


Och när jag pratar om att de har tagit det bästa från originalet så menade jag bokstavligen. Har man spelat Hitman: codename 47 (det första spelet i serien) så kanske man minns att man där kunde köpa utrusting och vapen med de pengar man tjänade under uppdragen.

Detta systemet är nu tillbaka och för att tjäna så mycket pengar som det går gäller det att man utför stöten på ett så skickligt och diskret sätt som möjligt. Detta systemet är enligt mig hur Hitman borde vara eftersom man känner sig extra nöjd efter att ha lyckats planera och utföra den perfekta stöten när man dessutom får en fin summa stålar att spendera på diverse anpassad utrustning.


Men det är inte bara ny utrustning som bäste herr 47 har fått sin arsenal uttökad med. En del andra nya ideer är att man t.ex har fått fler möjligheter att gömma liken. Förr stoppade man dem i första bästa vrå och hoppades innerligt att inte någon skulle hitta kroppen men nu kan man stoppa dem i lådor eller kasta dem över räcken där ingen kan hitta dem.

Sådana platser finns förstås långt ifrån överallt och det är bra att när spelet ur vissa aspekter har blivit svårare att det också har blivit balanserat med en del nya funktioner.

Ytterligare en ny funktion för den som vill vara verkligt diskret och inte lämna några spår efter sig alls är att man t.ex kan knuffa folk över en hög kant så att det ser ut som en olycka. Det finns olika varianter av olycker man kan skapa som har att göra med hur miljön är uppbyggd och lyckas man med att bara använda sig av dessa under ett uppdrag så har man uppnåt perfektion  i mördandets konst.

det bör också nämnas att herr 47 nu även kan slåss med sina knytnävar så att han aldrig är helt försvarslös som det kunde hända i tidigare spel. om man tomhänt går fram till en beväpnad fiende kan man avväpna denne och sen göra en knockout om man så önskar. Det kan vara användbart att slåss om man vill skona någon genom att bara knocka dom men det är inte alltid särkilt tyst så man får vara försiktig.


Hela detta mordiska paketet är sammansvetsat i fyra olika svårighetsgrader och det finns en för alla. Novice, Normal, Expert och pro, på lättaste svårighetsgraden behöver man inte ens oroa sig för notoriety men om man däremot vill ha en tuffare utmaning så får man begränsade sparningar och en på många punkter mer utmanande spelupplevelse.

Blood money är ett spel som jag fortarande efter fyra år varmt kan rekommendera och det är isåfall bara grafiken som är sliten.

Specifika betyg !

Grafik - 9/10 när spelet kom ut 2006 så minns jag att det var riktigt bra grafik men att det ändå fanns bättre. Grafiken är väl anpassad till spelet och har passande effekter och stämningsfulla miljöer.

Story - 9/10 Man ska helst ha varit med sen innan men det är en detaljerad story med en bra twist i slutet som jag tror de flesta kan uppskatta.

ljud - 10/10 Jesper Kyd som även har skapat musiken till de tidigare Hitman spelen är tillbaka i blood money med ett soundtrack som är något av det bästa jag har hört när det handlar om att skapa rätt stämning med enormt välanpassad och vacker musik.

spelkänsla - 9/10 Spelkänslan är stor och har en underbart mordisk stämning men det finns en del spelmekaniska buggar och kontroller som förhindrar en tia.

I allmänhet - 9/10 Blood money är ett riktigt bra spel som inte kan missas av den tålmodiga och taktiske som dessutom gillar en utmaning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar