måndag 13 december 2010

Team fortress 2

Team fortress 2 är en fps skapad av valve, men det är inte vilken fps som helst. Team fortress 2 är baserat på Team fortress men tf 2 är ett så stort hopp i utvecklingen att man lätt glömmer bort originalet.

Team fortress 2 är ett multiplayer spel som inte går att spela single player, och av god anledning.
Det är väldigt olikt andra shooters som t.ex counter strike och call of duty, det är nästan en egen genre faktiskt.

spelet skiljer sig mycket från andra shooters både grafiskt och rent spelmässigt. Grafiken är gjord på ett sätt så att allting ser mer ritat och komiskt ut och det passar spelet väldigt bra.

Spelmässigt så handlar det främst om lagarbete och klasser som man kan se på bilden nedanför.
en annan sak när det handlar om striderna är att alla klasser har olika mängder hitpoints och det är bara vissa klasser som ens kan skjuta headshots på fiender för att göra mer skada.

Istället har varje klass fått critical hits istället, när man skjuter på en fiende kan man ha turen att få in en kritisk träff som gör kraftigt ökad skada beroende på vapnet.

I saw a practical problem
Bilden ovanför visar alltså den meny man får efter att man valt ett av de två lagen i spelet, RED eller BLU.
Det är de olika som man kan välja i spelet och för att förstå Team fortress 2 är det viktigt att man förstår klasserna så jag tänkte berätta lite om dom.

Engineer: Det är snubben på bilden ovanför och min personliga favorit. Hans roll i laget är är att försvara basen och ge support med hjälp av de olika byggnader han kan bygga. Han har tre vapen, En shotgun, en pistol och sin massiva skiftnyckel som han använder både för att bygga och för att banka in kraniet på de som är alltför nyfikna. Engineer har vanligtvis 125 hp

Han kan som sagt dessutom bygga saker, tre saker faktiskt. Ett vakttorn som står stilla på en plats och skjuter på alla fiender inom en viss räckvidd med stor eldkraft och precision. Den andra saken han kan bygga är en "dispenser" som delar ut liv och ammunition till alla som står nära, mycket bra support till lagkamraterna.

Och den tredje saken han kan bygga är en teleport, man bygger en ingång och en utgång och sen kan man teleportera sig från ingången till utgången men inte tvärtom. Väldigt bra support när det handlar om att få sina lagkamrater till frontlinjen snabbt.


Umad ?
Heavy weapons guy: En stor ryss som skriker av lycka medans han dundrar iväg död från sin minigun och som samtidigt är den klass som tål mest skada i spelet. Man hittar honom under defense när man ska välja klass just därför att han ofta används som "tank". Han tar med hjälp av medic emot all skada och låter sitt lag bryta sig igenom fiendends försvar.

Han har två stora svagheter, Han är sakta och han kan bara skjuta när han snurrar sin minigun. Den tar tid att börja rulla och medans den rullar är Heavyn VÄLDIGT sakta.

Hans har tre vapen, Sin trogna minigun, En shotgun och sina enorma knytnävar. Han har också vanligtvis 300 hitpoints som är mest i hela spelet.


Come,sing with me !
Demoman : The black scottish cyclops, han är svart, skotte och enögd. Han har också två olika typer av granatkastare och därav namnet demoman. Man hittar demoman under defense och det är för att han har en "sticky bomb launcher" som är ett vapen som kastar ut klisterminor som man kan detonera när det passar bäst. Detta är ett väldigt bra försvar som kan överaska fienden med en hög välplacerade minor och sen, Boom. Hans andra granatkastare är en helt vanlig sådan som gör hög skada men det kräver övning för att bli duktig med den, sen kan man använda den för att skjuta runt hörn och förstöra vakttorn utan att de kan skjuta tillbaka. Ett annat trick som man kan göra med demoman är "sticky jump" man använder sticky bomberna för att spränga sig själv i luften, man såklart ganska stor skada men man kan överraska fienderna med en attack från luften.

Demoman har tre vapen, Stickybomb, Granatkastare och sin spritflaska som han använder i närstrid :D. han har vanligtvis 175 hitpoints.


Pyro: Lagets egna pyroman, beväpnad med en eldkastare som är extremt effektiv på nära håll och sätter fyr på motståndarna. Man hittar honom under offense och det säger sig själv att det är en starkt offensiv klass. En pyro är bäst när han kan komma nära en grupp fiender och sätta fyr på hela bunten och på så sätt skapa kaos och panik om det görs rätt. Pyro är en klass som kan göra mycket hög skada på kort tid och fungerar utmärkt som en slags "Shocktrooper". Två andra lite mer lagnyttiga saker är att pyron med sin eldkastare enkelt kan kolla efter osynliga eller utklädda spies eftersom de börjar brinna. Den andra saken är att han med ett luftblås från sin eldkastare kan släcka brinnande lagkamrater.

Pyron har tre vapen, Sin eldkastare, en shotgun och en brandyxa. Han har vanligtvis 175 hitpoints.


Lets get cooking

Scout : scouten är den snabbaste klassen i spelet och kan även dubbelhoppa i luften vilket ibland ger tillgång till ställen andra klasser inte kan komma till. han bäst på att hela tiden vara aggressiv och är ett konstant hot mot eventuella luckor i försvaret. Han har en shotgun som är förödande i närstrid och en duktig scout som sikat bra med den är väldigt farlig. En annan egenskap som scouten har är att han kan erövra "points" dubbelt så snabbt i spelläget "capture the point". Scouten är en farlig fiende som är svår att träffa tack vare sin snabbhet men han är ingen match för ett bra försvar. Ett vaktorn slaktar en scout såvida han inte använder sig av "bonk! atomic punch" som gör att scouten blir osårbar men utan att kunna skjuta och när effekten tar slut rör han sig saktare ett tag.

Scouten har tre vapen, sin speciella shotgun, sin pistol och sitt brännbollsträ av aluminium. han har vanligtvis 125 hitpoints och man hittar honom under offense.

Hoppa i luften


Soldier: Fotsoldaten i laget, han som funkar till det mesta trots att han hittas under offense. Soldier är utrustad med ett raketgevär som förutom att göra hög explosiv skada kan användas till att göra "rocketjumps". Soldiern är som sagt den klass som inte fokuserar på något speciellt område utan kan vara både offensiv och defensiv och är bra att ha i de flesta situationer.

Soldier har tre vapen, sitt raketgevär, en shotgun och en spade för närstrid. han har vanligtvis 200 hitpoints och är en av de klasserna som rör sig saktare.

Maggot !

Medic: Läkaren med tyskt ursprung som firar oktoberfest med bland annat en bensåg. Medic finns under support och precis som titeln antyder så är hans primära uppgift att hela folk. För detta ändamålet har medic en "medigun" som skapar en helande stråle mellan Medic och en lagkamrat.

För att hjälpa medic att hitta de skadade så kan man genom att trycka på E kalla på en medic. Då får den som spelar medic upp en bubbla som visar var du är.

Medans man helar fylls en  Überchargemätare och när den är full kan man aktivera  Übercharge som gör både medic och den han helar odödliga under en kort tid. Detta är såklart väldigt användbart i många situationer men är speciellt nödvändigt om man ska ta sig igenom en position som fienden försvarar hårt.

En annan speciell sak med medic är att han sakta laddar upp sitt eget liv.

Medic har tre vapen, sin medigun, en nailgun som skjuter nålar som en kulspruta och en bensåg för närstrid. Han har vanligtvis 150 hitpoints.


oops, zat was not medicine
Sniper: Australiensaren med attityd, Sniper är den enda klassen i team fortress 2 som är anpassad för att skjuta över längre avstånd. Sniperns roll i laget är huvudsakligen att döda de fiender som annars kan vara svåra att komma åt, T.ex en medic eller en heavy. De är den enda klassen som alltid har möjlighet att göra headshots och ju länge de zoomar in med sitt gevär desto mer skada gör skottet.

Sniper har tre vapen, sitt snipergevär, en kulspruta och en Kukri för närstrid. han har vanligtvis 125 hitpoints.


Wanker !
 Spy: En av de mest intressanta klasserna i spelet, spy använder sig av osynlighet och förklädnader för att allmänt sabotera för fienden. Spys uppgift i laget är att infiltrera fienden på olika sätt och göra saker som hade varit svårt för andra klasser. Deras närstridsvapen är en speciell kniv som låter dem döda vem som helst med ett hugg bakifrån men den gör mindre skada när man inte hugger i ryggen.

Spyn har kan som sagt klä ut sig till vem som helst, både till fiender och medlemmar i det egna laget. När man är utklädd till fiende så kan ska man akta sig för att springa in i fiender eftersom man då stannar och då fattar den man sprang in i att man är spy( normalt sett kan man nämligen springa igenom sina lagkamrater) . Pyros kan också tända eld på en och folk skjuter gärna varandra (tf2 har ingen friendly fire) för att kolla efter spys så det är en utmaning att spela spy bra.

Spys viktigaste roll är som sagt att sabotera och förutom sin kniv för att mörda folk har de även en "electric sapper" som de kan sätta på engineers byggnader för att skada dem och till slut förstöra dem om inte engineer är i närheten för att slå bort dem.

Spy har 4 vapen, en revolver, en butterflykniv, electric sappers och deras disguise kit. spy har vanligtvis 125 hitpoints.

Still not mad
Efter att ha läst om alla klasser i tf2 så du nog förstått vad spelet går ut på och jag tänker bara tilläga dom ändringar har hänt i spelet sedan det släpptes.

I början hade alla samma vapen men senare släppte valve nya vapen till klasserna som man kunde hitta genom att spela spelet, det var ganska häftigt. ¨

Man kan t.ex göra så att sniper har en pilbåge eller så att spy får en annan revolver. Detta är något de utvecklade och såsom det ser ut nu är att man kan köpa dessa saker för riktiga pengar och jag gillar det inte alls.

Man kan fortfarande hitta dessa saker gratis om man bara spelar tillräckligt länge men jag tycker ändå inte om det. Det känns dessutom som om det har blivit för mycket, även om de nya sakerna visserligen är kul att spela med så saknar jag gamla tf2.


Cash
Men jag ska inte klaga en massa på detta, när det började komma mer och mer nya saker och det kom hattar och allt möjligt så hade jag redan spelar tf2 nog.

Då hade jag redan slutat spela och jag hade fått ut över hundra timmar av ett mycket bra spel.

Specifika betyg !

grafik - 8/10 Grafiken i tf2 var ganska snygg när spelet kom ut och den har en häftig "ritad" stil som passar spelet mycket väl.

Story - Kommer inte att betygsätta Tf2s story eftersom den är obefintlig. Man kan dock säga att valve har lagt ner mycket tid på ge karaktärerna i spelet en egen personlighet vilket är mycket speciellt för ett multiplayerspel.

Ljud - 10/10 En väldigt häftig sak med tf2 är också dess ljud, alla klasserna i spelet har massor med repliker för att ge dem en egen känsla och personlighet. spelet har också riktigt schyssta soundtracks. Det är väldigt sällan man ser något sådant i liknande spel.

Spelkänsla - 9/10 sköna kontroller och klasser som inte är alltför svåra att lära sig och med en klass som passar alla. Ett riktigt skönt spel som dessutom har humor.

I allmänhet 9/10 En stark nia till ett välgjort och mycket underhållande multiplayerspel med en mycket speciell och egen stil som har uppskattats världen över. Men nian gäller mest för det spel som var innan alla de nya uppdateringarna kom, det känns annorlunda nu men är fortfarande kul. Hade kanske fått en tia om det inte vore för att valve har utnyttjat spelets popularitet för att tjäna pengar, tyvärr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar